Connect
To Top

Black Friday. Eksperci RTB House prognozują dobre wyniki sprzedaży na globalnym rynku e-commerce

 

 

Tegoroczny Black Friday może przynieść branży e-commerce jeszcze lepsze wyniki niż dotychczas. Tym razem doroczne święto handlu przypada na 29 listopada, co zdaniem ekspertów RTB House, globalnej spółki dostarczającej innowacyjne rozwiązania
marketingowe dla największych marek z całego świata, może sprzyjać większemu niż zwykle wzrostowi sprzedaży. Bliska odległość do świąt Bożego Narodzenia sprawi, żekonsumenci znajdą na internetowych wyprzedażach prezenty nie tylko dla siebie, ale
również dla najbliższych.

W zestawieniu z przeciętnym dniem z początku miesiąca kalendarzowego, czyli okresu największych przychodów generowanych ze sprzedaży, Black Friday pozwala osiągnąć nawet pięciokrotnie lepsze wyniki. Na rynkach w Europie oraz Ameryce Północnej i Południowej
bezpośrednio po Black Friday następuje Cyber Monday (2 grudnia), czyli pierwszy poniedziałek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, który słynie z licznych wyprzedaży i promocji oferowanych przez sklepy internetowe. Na zachodnich rynkach e-commerce przynosi
rezultaty wyższe nawet od tych osiąganych podczas Black Friday. Chcąc uzyskać jeszcze lepsze efekty, marketerzy często łączą obie akcje promocyjne, niejednokrotnie przedłużając je także na cały tydzień, tzw. Black Week.

Z danych RTB House wynika, iż wysoka sprzedaż e-commerce, osiągana dzięki aktywnościom marketingowym związanym z Black Friday, pozwala wygenerować średnio o kilkadziesiąt procent wyższe wyniki w skali całego miesiąca. Istotne zmiany widać szczególnie w przypadku
czterech strategicznych sektorów – elektroniki użytkowej (wzrost o 78 proc.), artykułów gospodarstwa domowego (wzrost o 75 proc.), handlu (wzrost o 54 proc.) oraz mody (wzrost o 50 proc.). Ponadto, jak wskazują analizy, efektywny plan marketingowy może umożliwić
osiągnięcie w tym czasie nawet 3,5-krotnie wyższych przychodów.
Z uwagi na znaczący udział zakupów dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych, kanał sprzedaży online odgrywa w sezonowych akcjach promocyjnych istotną rolę, stanowiąc ważnyelement w strategii omnichannel. Okresy wyprzedaży sezonowych mogą przyczynić się do
znacznych wzrostów w branży e-commerce, a promocje to dobry sposób na ich przyspieszenie. Aby skutecznie odpowiedzieć na dynamicznie rosnące zainteresowanie użytkowników, niezbędne jest odpowiednie zaplanowanie strategii i zaangażowanie
doświadczonego zespołu ekspertów, który wraz ze zmieniającą się sytuacją będzie szybko reagować i odpowiednio sterować parametrami kampanii – tłumaczy Agnieszka Gilewska, Business Development Director Poland w RTB House. Jednym z bardziej efektywnych narzędzi wspierających strategię marketingową w obszarze online jest retargeting – dodaje.
Zgodnie z danymi RTB House, w 2018 roku nawet co siódma konwersja z reklam wyświetlanych w internecie w tygodniu obejmującym czas największych promocji była zasługą skutecznej strategii retargetingowej, co łącznie przyniosło wzrost wartości konwersji na
poziomie 234 proc., przy jednoczesnym spadku ROAS (ang. Return On Ad Spend; przychód wygenerowany przez wykorzystany budżet) średnio jedynie o około 25 proc. Jak zatem przygotować kampanię retargetingową w okresie Black Friday i ile zainwestować,
aby uzyskać optymalny zwrot? Na podstawie analiz kampanii z lat ubiegłych, eksperci RTB House wskazują trzy rozwiązania.

Stopniowy wzrost
Ta strategia jest najczęściej wykorzystywana przez marketerów pracujących na dojrzałych
konkurencyjnych rynkach. Pomaga zwiększyć sprzedaż, utrzymując stabilny zwrot z
inwestycji. Dane RTB House pokazują, że około 70 proc. użytkowników (szczególnie nowych)
konwertuje w dniu pierwszego kontaktu z reklamą. Wskaźnik sięga 90 proc. w trakcie
dziewięciu dni, a w przypadku niektórych branż – nawet dwóch tygodni. W tym czasie
marketerzy zwykle udzielają klientom dodatkowych rabatów, starając się utrzymywać marżę
na stabilnym poziomie, ponieważ wpływ rabatów jest równoważony przez wzrost wolumenu.
Mimo iż ta strategia retargetingowa może wydawać się dość prosta, codzienna elastyczność
w realizacji celów (ROAS / COS / CPA) wymaga prawidłowego wykonania.

Gwałtowny wzrost ekspozycji w trakcie akcji promocyjnej
Bardziej ekspansywna strategia retargetingowa jest polecana tym firmom, które chcą zwiększyć swoją widoczność oraz udziały rynkowe bezpośrednio w trakcie akcji promocyjnej. Strategia ta może być ryzykowna, ponieważ wywiera presję na marżę, dlatego przy jej wyborze
należy zadbać o prawidłowe utrzymanie każdego z elementów łańcucha dostaw. Przy odpowiednim pozycjonowaniu i prawidłowej realizacji, strategia może okazać się bardzo skuteczna i umożliwić nawet 2-3-krotnie większe wzrosty.

Pozyskanie nowych klientów
Dobrym sposobem na uzyskanie dodatkowego wzrostu sprzedaży w najgorętszych okresach handlowych jest pozyskanie i zaangażowanie nowego klienta, który dzięki pozytywnemu doświadczeniu pierwszej interakcji z danym sklepem chętniej wróci do niego w przyszłości.
Jak pokazują analizy RTB House, prowadzenie kampanii o szerszym niż zwykle zasięgu może przyczynić się do wzrostu udziału konwersji nowych użytkowników nawet o 30 proc., natomiastwykorzystanie retargetingu wkrótce po Black Friday i zasugerowanie pokrewnego czy
komplementarnego produktu – do szybszego zwiększenia przywiązania klienta i jego poczucia lojalności wobec danego serwisu.

More in Bez kategorii

%d bloggers like this: