Connect
To Top

Panasonic prezentuje specyfikację oraz cenę najnowszej kamery EVA1

Profesjonalna kamera Panasonic AU-EVA1 będzie dostępna na rynku już jesienią w cenie 32 090 zł netto.

Zaprezentowana po raz pierwszy podczas Cine Gear Expo 2017 kamera to kompaktowy model skonstruowany z myślą o filmowaniu z ręki, jak również produkcjach dokumentalnych, reklamach i teledyskach. Firma ogłosiła właśnie szczegóły jej specyfikacji, w tym podwójną czułość ISO 800 i 2500 oraz 14-stopniowy zakres dynamiki.

Kamera AU-EVA1 została wyposażona w nową matrycę Super 35mm (24,6 mm x 12,97 mm). Umożliwia rejestrowanie obrazu w jakości 5,7K (5720 x 3016) i składa się z ponad 17,25 milionów pikseli. To blisko dwa razy więcej niż oferuje matryca 4K (4096 x 2160), czyli 8,8 miliona pikseli.

Oprócz wyższej rozdzielczości natywnej, kamera zapewnia też wyższą rozdzielczość podczas skalowania w dół do formatu 4K, UHD, 2K lub nawet 720p. Dzięki temu lepiej wykrywa informacje o kolorze, co gwarantuje bardziej precyzyjne wykończenie obrazu.

Podwójna natywna czułość ISO: 800 i 2500

Jedną z kluczowych cech filmowych kamer Panasonic jest podwójne natywne ISO. Umożliwia ono odczytanie informacji z sensora w diametralnie inny sposób i wydobycie z niego więcej informacji bez degradacji obrazu. To oznacza, że kamera może przełączać się ze standardowej na wyższą czułość bez zwiększania poziomu szumów i generowania artefaktów. EVA1 oferuje dwa standardy ISO 800 oraz 2500, które pozwolą operatorom na filmowanie niemal w każdych warunkach oświetleniowych.

EVA1 posiada 14-stopniowy zakres dynamiki, co pozwala na precyzyjne stopniowanie ekspozycji od jasnych do ciemnych. Oprócz tego kamera zapewnia wierne odwzorowanie kolorów i bogatych odcieni skóry dzięki funkcjom V-Log oraz V-Gamut. Charakterystyka krzywej gamma V-Log przypomina film nakręcony na taśmie i umożliwia nagrywanie HDR. Z kolei V-Gamut obsługuje poszerzoną paletę kolorów BT.2020.

Kompaktowa kamera kinowa

Kamera ma kompaktową obudowę (17 cm x 13,5 cm x 13,3 cm) i waży jedynie 1,2 kg. Posiada zdejmowany uchwyt, który obejmuje kilka elementów sterujących, w tym przycisk menu, rozpoczęcia/zatrzymania nagrywania i ustawienia przysłony, a także dwa przyciski definiowane przez użytkownika. Dzięki uchwytowi EVA1 może służyć do filmowania z ręki, na ramieniu, może być także montowana na dronie czy wysięgnikach jib arm, gdy konieczne jest zapewnienie płynnego ruchu kamery.

Ekran LCD, w który wyposażona jest kamera to 3,5-calowy panel dotykowy, który pozwala na wybór opcji z menu, powiększanie obrazu i sterowanie odtwarzaniem. Wyświetlacz oferuje również regulację podświetlenia, w tym tryb Power LCD zapewniający dużą jasność podczas oglądania.

Model ma mocowanie EF, dając możliwość korzystania z szerokiego zasobu obiektywów, w tym licznych stało- i zmiennoogniskowych obiektywów różnych producentów. Elektroniczna stabilizacja obrazu (EIS) jest wykorzystywana w celu kompensacji możliwych drgań i rozmycia obrazu w przypadku nagrywania z ręki lub mocowania na ramieniu. Kamera oferuje również pełną kontrolę nad przysłoną, funkcję One-Push Auto Focus oraz system Lens Data.

Za mocowaniem obiektywu znajduje się pokrętło zintegrowanego filtra szarego redukujące światło o 2, 4 lub 6 stopni, które umożliwia precyzyjne sterowanie ekspozycją. EVA1 zawiera także przycisk umożliwiający odsunięcie filtra blokującego podczerwień poza ścieżkę do matrycy. Dzięki sterowaniu podczerwienią można uzyskiwać wyjątkowe efekty fotograficzne i nagrywać ujęcia nocą.

Zarówno filtr ND, jak i filtr IR Cut są sterowane elektronicznie i można nimi operować zdalnie, za pomocą smartfonu bądź tabletu. Dla kamery EVA1 opracowano aplikację zdalnego sterowania dla tabletów z systemem iOS i Android, która umożliwia operowanie urządzeniem, gdy znajduje się na wysięgniku bądź poza zasięgiem operatora.

Nagrywanie w ruchu

Z myślą o filmowcach niezależnych model umożliwia rejestrowanie materiału na dostępnych i niedrogich kartach SD. Pozwala na rejestrowanie na dwóch kartach SD, z opcjonalną funkcją nagrywania ciągłego (Relay Rec) lub jednoczesnego (Simul Rec). Dostępny jest także tryb nagrywania jednoujęciowego dający możliwość wyodrębnienia pojedynczych klatek w celu przygotowania filmu poklatkowego.

Dostępne są różne kodeki MOV, w tym z próbkowaniem 10-bitowym 4:2:2 nawet w rozdzielczości 4K. EVA1 oferuje filmowanie w formatach 4K (4096 x 2160), UHD (3840 x 2160), 2K (2048 x 1080), Full HD (1920 x 1080) i HD (1280 x 720).

Nagrywanie z dużą szybkością

Możliwe jest rejestrowanie obrazu z prędkością do 59,94/50 kl./s w rozdzielczości 4K/UHD, do 120/100 kl./s w rozdzielczości 2K/Full HD lub 240/200 kl./s (obszar przycięcia) w trybie rejestrowania z wysoką szybkością. Planowane jest też uaktualnienie oprogramowania, dzięki któremu kamera oferować będzie kompresję ALL-Intra przy zapisywaniu obrazu za pomocą kamery oraz wyjście RAW 5,7K, które umożliwi obsługę rejestratorów innych producentów.

W pierwszej wersji kamery dostępne szybkości transmisji bitów będą wahały się od 8 Mb/s do 150 Mb/s, w zależności od liczby klatek na sekundę, rozdzielczości i kodeka. W przyszłej aktualizacji dodany zostanie kodek wideo umożliwiający nagrywanie do 400 Mb/s.

Funkcje profesjonalne

Jako urządzenie do produkcji wideo, EVA1 zawiera kilka profesjonalnych narzędzi do obróbki obrazu, w tym funkcję Peaking, Expand (powiększenie centralnej części ujęcia), Waveform, opcję Zebra (która przekazuje informacje o wypalonych obszarach kadru) oraz Spot Meter (Y-Get). EVA1 wykorzystuje także funkcję Square, czyli układ zielonych kwadratów, które powiększają się w momencie uzyskania ostrości. Dzięki temu operator może precyzyjnie ustawić ostrość w pożądanym obszarze.

Panasonic EVA 1jest wyposażona w dwa zbalansowane wejścia audio XLR z funkcją kodowania Dolby Audio. Wyjścia wideo HDMI oraz SDI obsługują format 4K i mogą być niezależnie regulowane. Umożliwiają jednoczesne wyświetlanie materiału HD na wizjerze lub zewnętrznym monitorze i przesyłanie obrazu 4K do zewnętrznego rejestratora bądź monitora. W przeciwieństwie do innych kamer tej klasy, model obsługuje również wejście/wyjście kodu czasowego.

Więcej informacji na temat profesjonalnych kamer Panasonic można znaleźć na stronie: http://business.panasonic.pl/kamery-profesjonalne/.

More in Informacje Prasowe